corona

Covid-19 brief

Lief bruidspaar,

Naar aanleiding van de ontwikkelingen rondom het Coronavirus ontvangen jullie een informatieve mail van mijn kant. Want je hebt jezelf vast afgevraagd “wat als”.
Gelukkig staat de overheid meer en meer toe en komt het waarschijnlijk op zijn pootjes terecht.

Maar ik wil jullie daarom als een van jullie leveranciers toch alvast wat informatie geven. De afgelopen maanden van maart tot en met mei zijn er natuurlijk een flink aantal bruiloften verzet, omdat de wet het niet toe stond een evenement als een bruiloft te vieren bij een horeca etablissement.
Super jammer en vervelend voor alle paren, want helaas moesten de bruiloften in maart, april en mei verplaatst worden.
We volgen allemaal de richtlijnen van de overheid en houden goede hoop dat er meer een meer versoepeling komt. Het kan echter nog wel jaren duren eer de 1,5 meter richtlijn wordt versoepeld. Niemand die het exact weet.
Wel is het zo dat ik weer mag leveren; de horeca gaat open en jullie dag mag gevierd worden. Dat is goed nieuws. Yes! Ik mag weer voor jullie aan de slag!

Bruidsparen, locaties en leveranciers werden de afgelopen maanden hard getroffen en al het nieuws overschaduwde de voorbereidingen van veel bruidsparen. Alhoewel ik gelukkig ook veel  positieve mails ontving van bruidsparen die goede hoop hebben en dit jaar toch graag willen trouwen, desnoods met een kleine wijziging. Er zijn paren die hun bruiloft in overleg met me naar het laagseizoen verplaatsen, of bezig zijn om de lijst met avondgasten verkleinen, de bruiloft intiemer te maken, etc. Ook heb ik inmiddels een Corona bruiloft geschoten en merkte ik weinig verschil. Ok… de stoelen stonden per huishouden in groepjes tijdens de ceremonie, maar als je die om en om zet ziet dat er niet eens raar uit. Er werd gelachen en buiten in het park getoast met champagne, de taart werd in de tuin aangesneden, er was een toffe fotoshoot op een dag vol liefde, die in de ochtend begon met prachtige spontane beelden van de bruid in haar ouderlijk huis op 20 mei.

Nu heb ik ook voor de toekomst ook goede hoop, maar we moeten voor de zekerheid ook vooruit kijken en een “wat als” scenario in bouwen. Wat als de horeca opnieuw dicht gaat, of als het wettelijk niet toegestaan is om als fotograaf te ‘leveren’.
Het is voor jullie super belangrijk om helderheid te hebben voor jullie gemaakte boekingen als bijvoorbeeld de locatie en fotograaf, dj of band etc. Jullie hebben er lang naar uit gekeken deze dag te vieren en ik hoop van harte dat een door de overheid opgelegde annulering voor jullie bruiloft niet van toepassing gaat zijn. Natuurlijk hebben we nog even, maar het is goed hier alvast bij stil te staan en hier samen over na te denken en te brainstormen. ‘Wat als”…. dan zijn we in iedere geval goed voorbereid.

Graag wil ik jullie laten weten dat als jullie toch moeten verplaatsen of annuleren, dat ik zeer coulant om zal gaan met de annulerings- en verzetvoorwaarden welke in de algemene voorwaarden staan vermeld. Tenslotte zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. Mijn idee is dus mocht het zo ver komen, om samen kosteloos te verzetten. Dat licht ik graag even toe:

In mijn voorwaarden waar jullie mee akkoord zijn gegaan staat het volgende:

Bij annulering na ondertekenen wordt 35% van de gekozen pakketprijs in rekening gebracht.
Als dit binnen 3 maanden is loopt dat zelf op naar de 70%. Maar let op: deze laatste voorwaarde heb ik ondanks de mogelijke korte termijn NIET van toepassing laten zijn bij de paren die moesten verzetten. Tenslotte is daar niemand bij gebaat en niemand kan er wat aan doen dat er Corona heerst.
Samen kijken als de horeca opnieuw dicht zou gaan naar een nieuwe datum, of wellicht vieren jullie het dan in eigen huis of tuin met een kleinere groep. De sleutel in deze is dus “samen”. Samen kijken naar een nieuwe datum als blijkt dat de wet het opnieuw niet zou toe staan.

Hoe dan wel? Zonder kosten!

Indien jullie de bruiloft op laste van de overheid (gesloten horeca gelegenheden etc) moeten gaan verplaatsen dan gaan we samen proberen een nieuwe datum te vinden zodat jullie toch de trouwdag gaan krijgen zoals jullie willen.

Ik heb daarom afwijkende, versoepelde voorwaarden opgesteld: Mochten jullie op laste van de overheid jullie bruiloft moeten verplaatsen en kiezen jullie een datum die voor 31 maart 2021 ligt, op een dag waarop ik nog beschikbaar ben, dan zal deze verplaatsing geheel kosteloos zijn. Ook als jullie dit bijvoorbeeld 3 weken voor de bruiloft beslissen. Indien ik niet beschikbaar ben zal een van mijn collega’s het over nemen, zoals vermeld in onze overeenkomst (overmacht). De editing doe ik dan uiteraard zelf, zodat jullie zeker zijn van de kwaliteit waarvoor getekend. De albumopmaak doe ik dan ook zelf met jullie.

Informeer dus eerst bij me of de datum nog beschikbaar is voordat jullie gaan schakelen met de locatie. Zo ja, dan kunnen we de bruiloft geheel kosteloos verzetten.

Mochten jullie de bruiloft verplaatsen en kiezen jullie een datum na 31 maart 2021 dan zal ik €295,- extra in rekening moeten brengen. Dit bedrag zal worden gebruikt om de piekbelasting die dan in 2021 ontstaat op te vangen en om bijvoorbeeld een deel van het werk zoals het selecteren en bewerken van foto’s uit te kunnen besteden. Maar ook om mijn collega in te huren als ik zelf niet meer beschikbaar zou zijn. Die kans is aanwezig in het hoogseizoen, dus samen vooraf overleggen is ook hier weer super belangrijk. Een gelijkwaardige invaller kost ook geld natuurlijk, maar het editen doe ik uiteraard zelf, want dat is 70% van je foto, dus je krijgt exact die kwaliteit die jullie van mij gewend zijn. Het contact en de albumopmaak en levering loopt dan eveneens via mijzelf als jullie datum al geboekt zou zijn. Jullie dienen mogelijk rekening te houden met een iets langere oplevertermijn van alle foto’s. Natuurlijk ontvangen jullie zo snel mogelijk al de eerste foto’s.

Stel dat jullie de bruiloft zouden moeten gaan verzetten naar een nieuwe datum dan wil ik jullie vragen of jullie de eerste aanbetaling (35%) al wel doen op de dag dat het eigenlijk de bedoeling was om te betalen, dus uiterlijk een week voor de oorspronkelijke bruiloft datum. Jullie krijgen van mij vanzelf een factuur toegestuurd. Dit in verband met de cashflow. De overige 65 procent dienen jullie dan pas uiterlijk een week voor de nieuwe datum te voldoen. We splitsen het dus als het ware op in twee delen. Jullie hoeven als ik alsnog wettelijk mag leveren (dus als bruiloften van de regering wel door mogen gaan) en toch kiezen om te verplaatsen niet alles dit jaar te betalen, maar 35% in plaats van het volledig afgesproken bedrag.

Indien er naar een datum na 31 maart 2021 wordt verzet is dat eveneens 35%, uiterlijk een week voor de oorspronkelijke datum en 295,- voor het verplaatsen en het reserveren van een nieuwe datum in het piekseizoen na 31 maart in 2021. Een datum waarin ik zelf geen nieuwe boekingen kan aannemen op deze nieuwe dag in het opeenvolgende jaar. Jullie ontvangen hier van na de verplaatsing automatisch een factuur. De overige 65% wordt dan uiteraard naar volgend jaar verschoven.

Laten we hopen dat het allemaal niet nodig is, maar voor het geval het wel nodig is; jullie kunnen middels deze regeling op mij rekenen.

Graag wil ik meegeven dat er landelijk honderden bruiloften verplaatst moeten worden en een hoop leveranciers samen tot een nieuwe datum moeten komen, zodat het bruidspaar geen leveranciers hoeft te missen. Daarom is het fijn als jullie ook open staan voor een datum buiten het piekseizoen om, of door de week; van maandag t/m donderdag.

Mochten jullie in zijn geheel willen annuleren dan zullen de reeds gemaakte annuleringsvoorwaarden gelden. Uit coulance zullen deze maximaal 35% zijn.

Een hele lap tekst, maar dan zijn jullie weer helemaal op de hoogte van de versoepelde voorwaarden.

Als jullie naar aanleiding van deze mail vragen hebben… mail of bel gerust. Ik hoop van harte dat jullie bruiloft niet getroffen zal worden en gewoon door kan gaan en anders gaan we er samen uitkomen en op zoek naar een nieuwe datum om jullie liefde te vieren.

Heel veel sterkte in deze vreemde tijden en laten we even contact hebben over de mogelijkheid van verplaatsen indien nodig of gewenst.

Heel veel liefs,

Marlies

Marlies Dekker Fotografie